agonia
italiano

v3
 

Agonia.Net | Regolamento | Mission Contatto | Registrati!
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articolo Comunità Concorso Saggistica Multimedia Personali Poesia Stampa Prosa _QUOTE Sceneggiatura speciale

Poezii RomÔnesti - Romanian Poetry

poezii


 

dello stesso autore


Traduzioni di questo testo
0

 I commenti degli utenti


print e-mail
Lettori: 1776 .



Pacienta
articolo [ Recensione ]
Recenzie la: Captivă în luciditate de Mădălina-Iuliana Mușat

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
di [Tyly ]

2016-08-16  | [Questo testo si dovrebbe leggere in romana]    | 




Numele meu e Sara Pop. Am fost internat─â ├«ntr-un spital de boli psihice, de╚Öi capacit─â╚Ťile mele mentale sunt ├«n stare perfect─â.

Romanul M─âd─âlinei se concentreaz─â pe via╚Ťa unei femei tinere, marcate profund de moartea ambilor p─ârin╚Ťi ├«ntr-un tragic accident de ma╚Öin─â ╚Öi care se c─âs─âtore╚Öte prea devreme, la 21 de ani, cu t├ón─ârul George Pop, considerat prieten de familie ╚Öi aparent protector, dar pe care ├«l cunoa╚Öte exact la ceremonia de ├«nmorm├óntare ╚Öi de care se ╚Öi ├«ndr─âgoste╚Öte, f─âr─â a realiza c─â se afl─â ├«ntr-un moment de vulnerabilitate accentuat─â ╚Öi c─â acest lucru ar putea s─â-i distrug─â via╚Ťa. Lucru care chiar se ├«nt├ómpl─â, la foarte pu╚Ťin─â vreme de la c─âs─âtorie c├ónd, ├«ntorc├óndu-se de la facultate mai devreme ├«l g─âse╚Öte cu o alt─â femeie ├«n patul matrimonial. ╚śi, de aici porne╚Öte derularea filmic─â a ├«ntregii pove╚Öti conturat─â de M─âd─âlina, pe parcursul a 12 capitole.
Sara fuge de-acas─â, este luat─â cu for╚Ťa de pe strad─â ╚Öi ├«nchis─â ├«ntr-un sanatoriu de psihiatrie, printre nebuni, unde caut─â toate modalit─âtile de a se feri s─â nu ├«nnebuneasc─â ╚Öi ea. Pentru a-╚Öi p─âstra luciditatea, “pacientaÔÇŁ se imagineaz─â o alt─â persoan─â, cu o alt─â via╚Ť─â, asa cum ╚Öi-ar fi dorit, ├«n afara gratiilor unei lumi bolnave, manipulat─â de min╚Ťi bolnave.
Astfel, ├«n lumea dinafar─â, eliberat─â psihic ╚Öi fizic, ea devine Rebeca, o t├ón─âr─â doctori╚Ť─â care ├«╚Öi dedic─â timpul ├«ngrijirii ╚Öi vindec─ârii oamenilor, respect├ónd cu stricte╚Ťe deontologia medical─â.
Mintea Sarei cutreier─â ├«ntre vis ╚Öi realitate. Dincolo de temerile ei ╚Öi de “normalit─âtileÔÇŁ spitalice╚Öti, este o alt─â realitate, aceea dorit─â, care ocole╚Öte disperarea ╚Öi teama de a nu uita de sine ╚Öi de propriul nume. A╚Öa c─â, Sara se mut─â ├«ntr-o alt─â fiin╚Ť─â, care ├«i urmeaz─â g├óndurile, visul!
├Än realitate, ├«l ur─â╚Öte pe so╚Ťul ei, George Pop, ╚Öi se ├«ndr─âgoste╚Öte de medicul rezident Robert Istrate. ├Än vis, este doctorita Rebeca Sorescu, Beca ÔÇô a╚Öa cum ├«i spuneau apropia╚Ťii ╚Öi se implic─â ├«ntr-o rela╚Ťie amoroas─â cu David Mendez, la malul m─ârii, la Mangalia, trimis─â de sora geam─ân─â, Ema, care constatase c─â nu arat─â deloc bine ╚Öi c─â are nevoie acut─â de o vacan╚Ť─â, astfel c─â ├«i ├«nchiriaz─â o cas─â pe malul m─ârii timp de o lun─â.
Astfel condusă, povestea se derulează pe două planuri paralele: cel al captivei și cel al evadatei în/ din propria minte terorizată de gânduri.
Tr─âdare, manipulate, durere, team─â, intoleran╚Ť─â, nep─âsare, abandonare, iat─â o serie de st─âri prin care Sara este nevoit─â s─â treac─â ╚Öi pe care se ambi╚Ťioneaz─â s─â le dep─â╚Öeasc─â. Toate aceste st─âri sunt ├«ntrerupte de momente de vis, ├«ndr─âgostire, desprinderi de trecut, revela╚Ťie asupra naturii, scrierea unui jurnal, amintiri dragi cu p─ârintii etc.
De atitudine sunt ├«ndr─âzneala ╚Öi perseveren╚Ťa de care d─â dovad─â Sara.
Solitudinea, ├«n care st─âri de bine sunt umbrite de st─âri de r─âu ╚Öi invers, ├«n care ├«ntunericul este ├«mpro╚Öcat de lumin─â ╚Öi invers, este ╚Öi ea parte important─â a vie╚Ťii Sarei.
Povestea, av├ónd un puternic fundal emo╚Ťional se deruleaz─â ├«ntr-un cerc, al c─ârui punct de plecare este cel al ├«n╚Öel─ârii tinerei femei de c─âtre b─ârbatul iubit ╚Öi al c─ârei final se termin─â asemenea, numai c─â personajele masculine sunt diferite.
Tema planeaz─â ├«n real ╚Öi mental, fiind legat─â str├óns de obsesia mor╚Ťii p─ârin╚Ťilor ╚Öi de cele dou─â tr─âd─âri puse la cale de personaje colaterale, dar care induc tensiune ├«n atmosfera ╚Öi a╚Öa dens─â, ap─âs─âtoare, chinuitoare.
Este de remarcat ideea suprapunerii de personaje, Sara și Rebeca, aceea care, în subconștient, este salvatoarea Sarei. Mai este de apreciat și trecerea netedă de la un capitol la altul și cursivitatea expunerii. Privitor la topică, Mădălina mai are oarece scăpări. Totuși, în pofida subiectului dificil de tratat, Mădălina reușește să-i imprime un ritm alert, vioi, tineresc, surprinzător pentru vârsta ei fragedă.
Cum se termin─â romanul?!
Nu-mi rămâne decât să vă invit la lectură.

Ottilia Ardeleanu,

N─âvodari, 12 august 2016


.  | Indice










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Questo è l'Olimpo della Lettertura, della Poesia, e della Cultura. Se hai piacere di partecipare alle nostre iniziative scrivi altrimenti appaga la tua conoscenza con gli articoli, la saggistica, la prosa, la poesia classica e/o contemporanea oppure partecipa ai nostri concorsi. poezii
poezii
poezii  Cerca  Agonia.Net  

La riproduzione di qualsiasi materiale che si trova in questo sito, senza la nostra approvazione, ├ę assolutamente vietata
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politica di condotta e confidenzialità

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!