agonia
italiano

v3
 

Agonia.Net | Regolamento | Mission Contatto | Registrati!
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articolo Comunità Concorso Saggistica Multimedia Personali Poesia Stampa Prosa _QUOTE Sceneggiatura speciale

Poezii Românesti - Romanian Poetry

poezii


 


dello stesso autore


Traduzioni di questo testo
0

 I commenti degli utenti


print e-mail
Lettori: 9910 .



Paralele economice
saggistica [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
di [Mihai_Eminescu ]

2005-05-04  | [Questo testo si dovrebbe leggere in romana]    |  Inserito da Ratacitorul albastru



Trebuie sã admitem cã Ă®ntre anii 1830 Č™i 40 vor fi esistat abuzuri Č™i neajunsuri Ă®ndestule Ă®n Č›ãrile noastre, pentru cã neajunsurile se Č›in de natura lumii aceČ™tia, Ă®ncât oricând ne putem ruga, ca bãtrânii, ca sã nu dea Dumnezeu omului atâta necaz cât poate duce. ĂŽn epoca aceea Ă®n care s-a nãscut Regulamentul Č™i-au ivit capul Č™i cele dintâi idei liberale Č™i, ca totdauna, relele de atunci au fost atribuite claselor stãpânitoare. Daca mergea lumea rãu, boierii erau de vinã. Cãci lipseau garaniČ›ele, lipsea suveranitatea poporului, lipsea controlul, abuzurile erau la culme, toČ›i furau Č™i liberalii ziceau; DaČ›i-ne nouã Č›ara pe mânã Č™i veČ›i vedea ce om face dintr-Ă®nsa, cerul pe pãmânt, nu altceva! Ca Č™i acum, ei fãgãduiau marea cu sarea, ca Č™i acum cauza tuturor relelelor era cã clasele privilegiate domneau, cã dispuneau fãrã control de avuČ›iele Č›ãrii, cã jupuiau lumea Č™i-Č™i fãceau de cap.
Bun. S-au dus privilegiele. Astãzi naČ›iunea controleazã tot ce se face. Nu mai esistã abuzuri, nici hoČ›ii, suntem stãpâniČ›i de legi absolut drepte, cari ne garanteazã toate libertãČ›ile ce sunt cu putinČ›ã.
Sã facem deci izvodul averilor noastre.
Avem Ă®n avere: Camere, consilii comunale Č™i judeČ›ene, primari, notari, advocaČ›i, profesori de universitate, academii etc. etc., toate plãtite cu bani Ă®n numãrãtoare.
Avem la datorii: o jumãtate de miliard de franci datorie publicã, o scãdere regulatã atât a muncitorilor agricoli cât Č™i a breslaČ™ilor, o despoiare mai neĂ®nduratã a Č›ãranului, ba sãrãcirea claselor de sus, produsã prin sãrãcirea generalã, iar negoČ› Č™i meserii Ă®n mâni strãine.
Am admis legiuiri strãine? Ei bine, nu le-am admis pentru român, cu trebuinČ›ele cãruia nu se potriveau, ci pentru elemente economice cu care se potriveau Č™i cari Č™tiu a se folosi de dânsele. Am creat o atmosferã publicã pentru plante exotice, de care planta autohtonã moare.
Cãci azi avem cele mai Ă®naintate instituČ›ii liberale. Control, suveranitatea poporului, codice franČ›uzeČ™ti, consilii judeČ›ene Č™i comunale. Stãm mai bine pentru aceasta? Nu, de zece ori mai rãu, cãci instituČ›iile nouã nu se potriveau cu starea noastrã de culturã, cu suma puterilor muncitoare de cari dispunem, cu calitatea muncii noastre, Ă®ncât trebuie sã le sleim pe acestea pentru a Ă®ntreČ›ine aparatul costisitor Č™i netrebnic al statului modern.
Suntem Č›ãrani, curatã socotealã, Č™i Č›ãrãneČ™te ar fi trebuit sã gospodãrim. Ăžãranul, oricât seu la rãrunchi ar avea, bani n-are, Č™i statul modern are nevoie de bani. Un pas pe care-l face deputatul Ă®n Camerã, o prostie care o zice, costã pe Č›arã bani Č™i banul e muncã. Un Č™ir scris de un ajutor de ajutor de primar la sat costã bani Č™i banul e muncã. O prelegere rea Č›inutã la universitate costã bani Č™i banul e muncã - Ă®n sfârČ™it banul este pretutindenea reprezentantul Č™i tãlmãcirea citeaČ›ã a muncii, Ă®ntr-Ă®nsul e sudoare Č™i putere muscularã Č™i, precum arãtãtorul pe ceasornic spune la numãrul cutare câte ceasuri au trecut, asemenea suma din buzunarul meu aratã cât s-au muncit pentru mine Ă®n societatea omeneascã.
Dar va zice cineva : Ei Č™i? Cu munca românului nu pot face stat constituČ›ional cu libertate, egalitate, fraternitate Č™i suveranitate? FranČ›ujii sunt farmazoni de au putut-o face, - Č™i noi sã nu putem? Nu suntem noi oameni Č™i nu putem sã ne luãm dupã dânČ™ii? Adicã ei sã fie mai cu cap decât noi?
Adevãrat. FranČ›uzul nu-i mai cu cap decât noi ... dar mai este un cusur la mijloc, care ne-mpiedicã sau ar fi trebuit sã ne-mpiedice.
FranČ›uzul ia o bucatã de metal Ă®n preČ› de 50 de parale Č™i-Č›i face din ea un ceasornic pe care Č›i-[l] vinde cu doi napoleoni; d-ta Ă®i vinzi ocaua de lânã cu un franc Č™i el Č›i-o trimite Ă®napoi sub formã de postav Č™i-Č›i ia pe aceeaČ™i oca 20 de franci; franČ›uzul ia paie de orez, care nu-l Č›in nimica, Č™i-Č›i Ă®mpleteČ™te din el[e] o pãlãrie pe care nevasta dumitale dã trei sau patru napoleoni.


.  | Indice










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Questo è l'Olimpo della Lettertura, della Poesia, e della Cultura. Se hai piacere di partecipare alle nostre iniziative scrivi altrimenti appaga la tua conoscenza con gli articoli, la saggistica, la prosa, la poesia classica e/o contemporanea oppure partecipa ai nostri concorsi. poezii
poezii
poezii  Cerca  Agonia.Net  

La riproduzione di qualsiasi materiale che si trova in questo sito, senza la nostra approvazione, Ă© assolutamente vietata
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politica di condotta e confidenzialitĂ 

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!